segalanya disini...

Wednesday, May 5, 2010

TeRiMa sEaDanYa....





Aku dah biasa sangat dengan ungkapan ini "Terima Seadanya". Ya, kita kena belajar maksud ungkapan tu. Kalau tak salah, ia bermaksud kita kena terima segala kebaikan dan keburukan yang ada pada seseorang itu tak kira ia datang dalam bentuk macam mana pun. Samada dari segi tingkah laku, perbuatan atau kecacatan fizikal yang dimiliki olehnya. Betul kah ia bermaksud begitu?

Orang cakap,kalau nak mereka terima diri kita, kita kena belajar menerima mereka. Tapi bukan kita tak boleh ubah semua tu kan? Maksudnya berubah menjadi lebih baik dari sebelumnya. Mungkin mereka akan lebih menghargai kita.

Ungkapan itu, bukan bermaksud kita dipaksa untuk berubah menjadi yang terbaik bagi mereka. Tiada paksaan untuk itu, kerana itu bukan hak mutlak mereka. Mungkin betul, "Ya, Aku adalah Aku..mereka tak berhak merubah Aku. Sebab mereka kena terima Aku seadanya"

” Sesiapa yang tidak mensyukuri atas nikmat yang sedikit, hakikatnya dia tidak bersyukur atas nikmat yang banyak. Dan sesiapa yang tidak berterima kasih pada manusia, hakikatnya dia tidak berterima kasih pada Allah.”( Riwayat Nu’man Ibnu Bashir)

Jalan terbaik, berpuas hatilah dengan apa yang di berikan dan janganlah rasa kecewa. Tiada yang sempurna di dunia ini. Kita tidak akan dapat semua yang kita mahuksan kerana barangkali itu akan menyebabkan kita menjadi manusia yang riak dan lalai.

BISIKKAN KE HATI;

” Kini aku sedar rahsia ketetapan Allah terhadap diriku. Jika cita-cita dan keinginan ku terkabul, aku akan bersyukur dan gembira dengan nikmat yang ada. Namun jika sebahagiannya tidak tercapai, aku tidak akan kesal dengan nasibku. Aku sedar tiada yang sempurna dan aku terima keadaan ini seadanya.”

Petikan dari majalah Nur September 2007

No comments:

Post a Comment